Nikifor
Nikifor zwany też Nikiforem Krynickim urodził się około 1895 roku w Krynicy wsi, jako dziecko nieślubne Marii Derewniak. Był z pochodzenia - po matce – Łemkiem, jego ojciec był Polakiem, według legendy - uznanym malarzem, kryptonimowanym jako "T".
Nikifor urodził się z upośledzeniem słuchu i mowy, rozumiał
nie wszystko, mówił bełkocąc. Był rozumiany tylko przez najbliższych.
Uczęszczał do szkoły powszechnej ruskiej, której nie ukończył. Wyniósł z
niej początki pisania dużymi drukowanymi literami. W tym zakresie nauczył
się czytać i własne teksty odczytywał. W szkole powszechnej nauczył się też
rysować. Malować nauczył się sam.
Wychowany przez nędzę i tajemnicę, przez grozę i kalectwo, znał tylko jedno miejsce spokojne – cerkiew. Osierocony podczas I wojny światowej, nie umiejący porozumieć się z otoczeniem, traktowany był początkowo przez krynicką społeczność jako odmieniec – izolowany fizycznie i psychicznie, wyśmiewany.
Najwcześniejsze zachowane prace Nikifora pochodzą sprzed
1920 roku. Jest wśród nich wiele takich, które uwidaczniają trud
doskonalenia umiejętności przyszłego artysty. Bez względu na motyw Nikifor
stosował niewielkie rozmiary prac, często niewiele większe od kartki papieru
zeszytowego. Początkowo wykorzystywał podarowane skrawki - na przykład
austriackie druki urzędowe, zużyte zeszyty szkolne, opakowania po
czekoladkach, papierosach, papier pakowy.
Malował najchętniej akwarelą, czasami łączoną z temperą
bądź farbą olejną, rzadziej - w ostatnich latach życia - używał kredek.
Mocny wyraz plastyczny jego prac stanowi jednak efekt przekroczenia
wszelkich ograniczeń. Nawet w niewielkim formacie potrafił uzyskać
przedstawienie monumentalne - dzięki centralnej kompozycji, z wyrazistą
frontalną ekspozycją na osi symetrii pionowego prostokąta figury ludzkiej,
budowli bądź góry. Poszczególne elementy dokładnie obrysowywał cienką czarną
kreską i tak okonturowane płaszczyzny wypełniał żywymi barwami nakładanymi
prosto z tuby. Pod jego ręką farba traciła jednak surowość. W natchniony,
wrodzony sposób umiał z niej wyczarowywać bogactwo niuansów, potrafił
osiągać pełnię koloru, czasami pełnię tonów jednej barwy, a co więcej -
potrafił przy pomocy palety kreować nastrój. W większości przypadków nastrój
nostalgii.
Dorobek Nikifora liczy kilkadziesiąt tysięcy prac.
Najwybitniejsze - zdaniem znawców - pochodzą z lat 20.-30. Wtedy określił
zarówno swoje zainteresowania ikonograficzne, jak estetyczne. Znaczną ilość
swoich dzieł rozdał bądź sprzedał za przysłowiowe grosze w latach
największej biedy. Dopiero w latach 50., a zwłaszcza w 60. jego pozycja
jako artysty zaczęła wzrastać. Historia sławy Nikifora obejmuje również
dzieje wystaw: począwszy od pierwszej indywidualnej krajowej w roku 1949,
poprzez szereg zagranicznych, od końca lat 60. Wymienić też trzeba pierwszą
i ostatnią retrospektywę: pierwsza miała miejsce w 1967 roku w warszawskiej
"Zachęcie", ostatnia - w 2004 roku w warszawskim Muzeum Etnograficznym.
Natomiast w roku 1995 w krynickiej willi "Romanówka"
otwarto Muzeum Nikifora. Zaś na początku 2005 roku miejscowa społeczność
łemkowska wystąpiła z inicjatywą ufundowania pomnika artysty.
Nikifor był obdarzony absolutnym słuchem malarskim, wyobraźnią oryginalną i konsekwentną, odwagą i uporem, świadomością w wyborze sposobów pracy. Komponował bezbłędnie, rysował wyraziście.
Do okresu pierwszego pracy Nikifora zaliczamy ogromne
akwarele wieloobrazkowe. Na kartonie wysokości około połowy metra umieszczał
Nikifor, dokoła utworu centralnego, kilkadziesiąt scen związanych tematem.
Okres drugi, późnych lat dwudziestych, obejmuje kilkadziesiąt architektur
fantastycznych, formatu mniej więcej 30x40 cm, oprawionych w ramki z papieru
marmurkowego, do zawieszania na sznureczkach. Okres trzeci to akwarele
cerkiewne, na fioletowych przeważnie okładkach. Następny okres okupacji,
obejmuje głównie portrety will krynickich, malowane na sprzedaż. W
kontraście do tych lat okres , bezpośrednio powojenny, obejmuje obrazki
fantastyczne. Wędrówka przymusowa Nikifora w latach 1947 – 1948 zostawiła
niewiele obrazków podróżniczych. Kolejny okres to zainteresowanie Nikifora
portretami.
Ze względu na wyjątkowe wartości artystyczne i estetyczne dzieła Nikifora, uznajemy go za malarza, bez przymiotnika: ludowy, amator, dyletant, zwłaszcza obecnie, gdy wykształcenie artysty i jego biegłość akademicka są bez większego znaczenia.
Bibliografia
- Banach A.: Nikifor. Warszawa: Wydaw. Arkady, 1983
- http://www.culture.pl/pl/culture/artykuly/os_nikifor_krynicki